woensdag 13 februari 2008

Arabische Punten Astrologie

De formule gewoonlijk in goede Astrologische Taal paketten genaamd zijn ook bekend als Arabische punten naar de eerste populaire collectie van deze formule's van Al-Biruni ( b. 973 AD). Dit is wereldlijk bekend als een misverstand, sinds de geselecteerde formule en de bedoeling achter de punten al bestonden in de tijd van Ptolemy, en nog verder dan 300BC en nog daarvoor.Het concept is zoals algemeen aangenomen ontwikkeld door de Chaldeeën, en verspreid door de Grieken, en dan pas na een hele tijd historie, pas overgebracht naar de Middeleeuwse Arabieren.
-
-
Arabische punten zijn formule's die uitgerekend kunnen worden en dan in de Horoscoop, zoals Planeten, kunnen geïnterpreteerd worden. Ik zal hieronder een aantal formule's schrijven, maar houd u er wel rekening mee om er niet teveel van te gebruiken want anders krijgt men last van de spreekwoordelijke naald in de Hooiberg.
-
-Ziel: Asc. + Zon - Maan
-Gelukspunt: Asc. + Maan - Zon
-Scheiding: Asc. + Venus - Heer 7
-Excentriciteit: Asc. + Mercurius - Uranus
-Ziekten: Asc. + Mars - Mercurius
-Aantal Broers en Zussen: Asc. + Saturnus - Mercurius
-Astrologie: Asc. + Mercurius - Uranus
-Onafhankelijkheid: Asc. + Jupiter - Maan
-Teleurstellingen: Asc. + Mars - Neptunus
-Valse Liefde: Asc. + Neptunus - Venus
-Invloed: Asc. + Saturnus - Maan
-Karma: Asc. + Saturnus - Zon
-Reïncarnatie: Asc. + Saturnus - Jupiter
-Liefde: Asc. + Jupiter - Venus
-Geluk: Asc. + Maan - Jupiter
-Huwelijk: Asc. + Heer 7 - Venus
-Occultisme: Asc. + Neptunus - Uranus
-Moeder: Asc. + Maan - Venus
-Vast Goed: Asc. + Maan - Saturnus
-Succes: Asc. + Jupiter - Gelukspunt
-Het Onverwachte: Asc. + Uranus - Mars
-
-
Dit zijn nu enkele Arabische Punten zoals ze staan beschreven in het boek van Al-Biruni. Eerst moet u natuurlijk weten waar uw Ascendant staat, dan kijkt u naar de Tweede Planeet die vermeldt wordt, en telt deze erbij op, dan kijkt u naar de derde Planeet die vermeldt staat, en die trekt u ervan af.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Janny,

Ik ben een boek aan het schrijven over astrologische hulptechnieken en maakte ook een hoofdstuk over de arabische punten.
Jouw lijstje nam ik in eerste instantie over, maar nu vergeleek ik het met een lijstje uit het astrologieprogramma "Astrolab" van Ole Eshuis. Ik zag bij een aantal punten grote verschillen. Zo geef jij bij Moeder: Asc. + Maan - Venus, maar bij Astrolab staat Asc. - Maan + Venus. Precies andersom dus. Zo zijn er nogal wat verschillen te zien. Weet jij hoe dat komt? Welke bron heb jij gebruikt?

Groetjes,

Dré Aukes
astroloog
www.athelas.nl

Anoniem zei

Hallo Dré,

Eerst en vooral wil ik u zeggen dat ik uw boek over de huizen in de horoscoop heel goed kon genieten, ik heb er al veel mee gewerkt en ook goede resultaten ermee gehaald. Wat nu uw vraag betreft: Ik werk dus met de Arabische Punten die Al Biruni in zijn boek The Elements of Astrology opgesomd heeft. Al Biruni werd in zijn tijd beschouwd als de meest vooraanstaande authoriteit op dit gebied, maar dan spreek ik wel over het jaar 1029!!! Het zijn vooral die punten die ik gebruik die heel veel te zeggen hebben in een horoscoop. Er later nog Astrologen bij gekomen die de Arabische Punten hebben gebruikt, en die hebben daar hun eigen interpretatie's aan toegevoegd.Van Al Biruni heb ik altijd geloofd dat hij de meest logische combinatie's gebruikt. Bijvoorbeeld met Moeder: Als je zelf die vraag hebt, of je krijgt hem van iemand die dat wil weten, wordt altijd de "ik" persoonlijkheid genomen, dus de Ascendant, de Maan staat voor de Moederfiguur in de Horoscoop, dus Asc. + Maan, Venus wordt aanzien als het vrouwelijke, dus gaan die graden ervan af omdat de Arabische Punten gebaseerd zijn op + en -. Nog een voorbeeld: Een zaak begint wanneer iemand daar persoonlijk bij betrokken raakt dus de Ascendant: dan stelt men zichzelf iets ten doel, hetzij in praktisch of spiritueel opzicht, hiervoor kijkt u naar de Midhemel of naar de cusp van het Twaalfde Huis, Na afloop van de zaak heeft men (hopelijk) een gevoel van tevredenheid en voldoening. De Maan wordt dus eerst bij de Asc. opgeteld, nu moet er nog iets afgetrokken of opgeteld worden om het drietal compleet te maken. Dat iets staat de mens juist meestal in de weg om te slagen. Het is de eigen wil, die de mens doet proberen gebeurtenissen naar zijn hand te zetten, zodat hij ze beter kan overzien, om deze factor te symboliseren, trekt men de Zon af. Om het Punt van de dood te vinden tellen we de cusp van het Achtste huis van dood en wedergeboorte op bij het stoffelijk lichaam, de Ascendant, en trekken daar de Maan, de levensbrenger vanaf. En zo worden al de gelukspunten bepaald. Al Biruni heeft deze lijst opgesteld met alle afwijkingen die hem toen bekend waren, en formuleerden ook de volgende regel: Iedere (gelukkige) gebeurtenis heeft een begin, een eind, en iets dat de aanleiding geeft tot die gebeurtenis. Veel moderne Astrologen heeben ook de regel van Dag-geboorte en Nacht-geboorte, en die keren dan de zaken om, b.v. bij een Dag-geboorte: Asc. + Maan - Venus en bij en Nacht-geboorte: Asc. + Venus - Maan. En ik denk dat Astrolab ook deze regel heeft overgenomen. Ik hoop u voldoende uitleg te hebben verschaft, die volgens mijn bescheiden persoontje toch werken.

Met Vriendelijke Groeten

Janny de Zwart

-------Oorspronkelijk bericht-------

Van: Anoniem
Datum: 19/08/2008 9:57:19
Aan: janny@pandora.be
Onderwerp: [astroline janny] Nieuwe reactie op Arabische Punten.

Anoniem heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Arabische Punten" achtergelaten:

Dag Janny,

Ik ben een boek aan het schrijven over astrologische hulptechnieken en maakte ook een hoofdstuk over de arabische punten.
Jouw lijstje nam ik in eerste instantie over, maar nu vergeleek ik het met een lijstje uit het astrologieprogramma "Astrolab" van Ole Eshuis. Ik zag bij een aantal punten grote verschillen. Zo geef jij bij Moeder: Asc. + Maan - Venus, maar bij Astrolab staat Asc. - Maan + Venus. Precies andersom dus. Zo zijn er nogal wat verschillen te zien. Weet jij hoe dat komt? Welke bron heb jij gebruikt?

Groetjes,

Dré Aukes
astroloog
www.athelas.nl